(030) 223 97 99

///Tip: Bouw aan je eigen merk en vergroot je kans...

Tip: Bouw aan je eigen merk en vergroot je kansen op de arbeidsmarkt

03-11-2015

Tip: Bouw aan je eigen merk en vergroot je kansen op de arbeidsmarkt

Jezelf positioneren of, sterker nog, ‘verkopen’ als een merk is misschien niet het eerste waar je aan denkt tijdens het solliciteren, maar dat is precies waar personal branding om draait. Én het kan je helpen bij de zoektocht naar een nieuwe baan óf om een geweldige nieuwe opdracht binnen te slepen.

Je bent ingenieur, projectmanager of softwareontwikkelaar. Starter op de arbeidsmarkt, zzp’er of een ervaren senior. Personal branding kan voor iedereen een toevoegde waarde zijn bij het vinden van een nieuwe uitdaging. Om de concurrentie op de arbeidsmarkt voor te zijn, moet je jezelf onderscheiden zodat jij die interessante baan bij een top ingenieursbureau krijgt of als zzp’er voor dat toonaangevende project wordt ingehuurd.

Personal branding is niet moeilijk, als je weet hoe je het goed in kunt zetten om jouw carrièredoel te bereiken.

Stap 1: Waar ligt jouw meerwaarde?
Ontdek wie jij bent en waar jouw kracht ligt. Met welke eigenschappen kan jij van toegevoegde waarde voor jouw nieuwe werkgever zijn? Bij personal branding gaat het om wie je bent, wat jou authentiek maakt. Niet om wie je wilt zijn. Het is belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Creëer daarom een beeld dat je waar kan maken en handel daarnaar.

Stap 2: Specialiseer!
Kies een specialisme, roep niet in het rond dat je alles kunt en alles wilt aannemen. Zeggen dat je alles kunt en wilt vergroot misschien je volume op de arbeidsmarkt, je kunt immers solliciteren voor meerdere posities, maar dat brengt je niet naar jouw droombaan. Het maakt je niet onderscheidend. Geef antwoord op de vragen; Waar ben ik goed in? Waar liggen mijn ambities? Hoe kan ik van toegevoegde waarde zijn voor mijn nieuwe werkgever of opdrachtgever? Voor welk probleem ben ik de oplossing?

Op basis van het antwoord op bovenstaande vragen, definieer jij jouw persoonlijke merkwaarde.

Stap 3: Werk aan je bekendheid
Een merk is geen merk wanneer deze voor iedereen onbekend is. De volgende stap is het vergroten van je naamsbekendheid. Zorg dat jouw persoonlijke merk duidelijk en consistent terugkomt op je cv, social media en eventueel andere plekken waar jij vindbaar bent voor werkgevers (website, platformen, discussies, netwerkbijeenkomsten e.d.). Het helpt ook als mensen uit jouw werkomgeving jouw merkbeeld bevestigen. Dit kunnen zij doen door bijvoorbeeld een aanbeveling te schrijven op jouw LinkedIn-profiel.

Als jij jouw authentieke persoon goed weet te ‘verkopen’ als merk aan de buitenwereld, dan zullen werkgevers en recruiters je sneller vinden, begrijpen en benaderen.

Stap 4: Wees consistent
Als jij de voorgaande stappen goed hebt doorlopen, dan heb jij nu een sterk persoonlijk merk neergezet. Sterke merken zijn consistent, zij scheppen geen verwarring door verschillende signalen af te geven. De laatste stap is om bewust om te gaan met het beeld dat jij uitstraalt en om daar consistent in te zijn. Als jouw LinkedInprofiel of cv niet overeenkomt met hoe jij jezelf presenteert, dan zullen werkgevers en recruiters dit snel doorhebben.

Wij zijn erg benieuwd naar jouw persoonlijke merk en hoe jij dit in kunt zetten bij onze opdrachtgevers.