(030) 223 97 99

///Tip: In 14 stappen jouw LinkedIn profiel comple...

Tip: In 14 stappen jouw LinkedIn profiel compleet - deel 2

03-06-2015

Tip: In 14 stappen jouw LinkedIn profiel compleet - deel 2

Eerder heb jij op onze website deel 1 van deze LinkedIn checklist kunnen lezen. In deel 1 stond het creëren van een goede basis centraal. In deel 2 lees je hoe je jouw LinkedIn profiel nog completer en aantrekkelijker kan maken, zodat jouw online aanwezigheid op LinkedIn zeker een toegevoegde waarde heeft tijdens jouw zoektocht naar een nieuwe baan.

1.   Samenvatting

Na het toepassen van punt 1 t/m 7 staan jouw contactgegevens correct op jouw profiel en heb jij jezelf met een sprekende headline en professionele foto gepresenteerd. Nu is het tijd om een samenvatting toe te voegen. Dit is een belangrijk onderdeel van het profiel, vooral als je op zoek bent naar een baan. In de samenvatting omschrijf je wie jij bent, wat je kwaliteiten zijn en waarnaar je op zoek bent. Zie je samenvatting als een elevator pitch!

2.   Ervaring

Alle relevante werkervaring voeg je hier toe. Omschrijf per functie kort wat je belangrijkste werkzaamheden zijn. Vermeld de juiste functietitel en bedrijf. Zodra je begint met het intypen van het bedrijf, krijg je al de mogelijkheid om het bedrijf aan te klikken. Door dit te doen verschijnt het bedrijfslogo op jouw profiel die direct doorlinkt naar de bedrijfspagina. Bezoekers van jouw profiel, met name recruiters, kunnen op die manier snel en eenvoudig achterhalen bij wat voor soort bedrijven jij hebt gewerkt.

3.   Opleiding

Voeg alle door jou gevolgde relevante opleidingen op chronologische volgorde toe. Zorg hierbij voor een juiste vermelding van je studieperiode, opleiding en school.

4.   Aanbevelingen (recommendations)

Aanbevelingen versterken jouw profiel. Ze zijn belangrijk voor het wekken van vertrouwen bij de mensen die jouw profiel bekijken. Aanbevelingen worden meestal gegeven door personen uit jouw netwerk waarmee jij een goede werkrelatie hebt (gehad). Geef zelf ook eens aanbevelingen aan personen uit jouw netwerk waar jij een positieve ervaring mee hebt, wie weet krijg je er één terug en het kan hen helpen bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Je kunt ook aanbevelingen vragen aan bijvoorbeeld oud-collega’s, klasgenoten, klanten of voormalige werkgevers.

5.   Vaardigheden (endorsements)

Voeg vaardigheden toe aan je profiel. Zodra je dat gedaan hebt kunnen connecties deze vaardigheden ‘onderschrijven’ en daarmee bevestigen zij die vaardigheid. Als meerdere personen jouw vaardigheden onderschrijven, zal dit een potentiele werkgever het vertrouwen geven dat jij hebt bewezen dat jij bepaalde vaardigheden onder de knie hebt.

6.   Aanvullende informatie

Aanvullende informatie, zoals cursussen of projecten laten zien waar jij mee bezig bent en wat jij bereikt hebt. Andere voorbeelden voor aanvullende informatie zijn onder andere publicaties, onderscheidingen en prijzen en diploma’s. Het is zeker aan te raden om de talen die jij beheerst toe te voegen, met name als jij een internationale carrière ambieert.

7.   Laatste stap: vergroot je zichtbaarheid op LinkedIn door te delen!

Je bent aangekomen bij het laatste punt van deze checklist. Gefeliciteerd! Je LinkedIn-profiel is hiermee bijna compleet.

Om nog beter gevonden te worden kun je blogs gaan schrijven, maar dit hoeft natuurlijk niet. Je kunt jouw zichtbaarheid op LinkedIn makkelijker vergroten door te beginnen met het actief delen van artikelen die jij interessant vindt. Interessante artikelen vind je onder andere in LinkedIn groepen en bedrijfspagina’s. Zo blijf je altijd op de hoogte en deel je interessante berichten met jouw netwerk. Je zult zien dat jouw profiel vaker gevonden en beter bekeken wordt.

Je kunt nu aan de slag met deel 2 van onze LinkedIn checklist om jouw profiel nog completer en aantrekkelijker te maken. Succes!